De komende jaren zijn de volgende trends te zien in de reiswereld:
1. Instagram-able
Je bent als bestemming pas ‘in’ of populair als je daar de mooiste foto’s, video’s en stories kunt maken. Het is dus belangrijk om plekken te creëren die gasten of bezoekers graag willen posten (denk aan bijzondere accommodaties, een ontbijt dat er uitziet om op te eten, prachtige uitzichten of typische fotogenieke mensen en objecten zoals de nu verdwijnende letters ‘I AMsterdam’.)
Je bent als bestemming pas ‘in’ of populair als je daar de mooiste foto’s, video’s en stories kunt maken. Het is dus belangrijk om plekken te creëren die gasten of bezoekers graag willen posten (denk aan bijzondere accommodaties, een ontbijt dat er uitziet om op te eten, prachtige uitzichten of typische fotogenieke mensen en objecten zoals de nu verdwijnende letters ‘I AMsterdam’.)
2. Dream On
In plaats van als kampeerder, hotelgast of bungalowgast een redelijk bed te bieden, wordt het garanderen van een goede nachtrust leidend. Dus goede (op de gast afgestemde) matrassen en kussens en door de gast aan te passen slaapomstandigheden (met geuren, muziek, licht en zelfs geluiddichte ruimten waarin je niet gestoord wordt). In dat verband wordt zelfs ‘bilge sleeping’ (de variant op ‘bilge watching’) om achterstallige slaap in te halen als trend genoemd. Ook ‘micro napping’ of kort kunnen slapen om uitgerust weer verder de middag of avond in te gaan gaat belangrijker worden.
In plaats van als kampeerder, hotelgast of bungalowgast een redelijk bed te bieden, wordt het garanderen van een goede nachtrust leidend. Dus goede (op de gast afgestemde) matrassen en kussens en door de gast aan te passen slaapomstandigheden (met geuren, muziek, licht en zelfs geluiddichte ruimten waarin je niet gestoord wordt). In dat verband wordt zelfs ‘bilge sleeping’ (de variant op ‘bilge watching’) om achterstallige slaap in te halen als trend genoemd. Ook ‘micro napping’ of kort kunnen slapen om uitgerust weer verder de middag of avond in te gaan gaat belangrijker worden.
3. Goalidays
Het op vakantie gaan met een duidelijk doel voor ogen gaat zich de komende jaren nog sterker ontwikkelen. Deze short break doelen kunnen heel uiteenlopend zijn: afslanken, in vorm komen, slaap inhalen, teruggaan naar de nostalgie van vroeger, een cursus landschapsfotografie volgen, de regio zien waar een bepaalde film is opgenomen, ‘leren koken in 3 dagen’ maar ook aandacht en verwennerij.
Het op vakantie gaan met een duidelijk doel voor ogen gaat zich de komende jaren nog sterker ontwikkelen. Deze short break doelen kunnen heel uiteenlopend zijn: afslanken, in vorm komen, slaap inhalen, teruggaan naar de nostalgie van vroeger, een cursus landschapsfotografie volgen, de regio zien waar een bepaalde film is opgenomen, ‘leren koken in 3 dagen’ maar ook aandacht en verwennerij.
‘Holidays
have become opportunities to learn new skills, including social skills and
discovering oneself’ zo stelt Google in haar recente rapport over trends in
Azië.
4. Custom made
Maatwerk zal zich blijven manifesteren in de hospitality, zowel op het gebied van keuzemogelijkheden (‘voor uw hond kunt u gebruik maken van onze uitlaatservice’) maar vooral ook op de behoefte van de gast (‘wenst u hetzelfde kussen als de vorige keer meneer De Vries’?). Ook het samenstellen van op maat gemaakte extraatjes bij restaurants, attractieparken, natuurgebieden en musea helpt de beleving te vergroten en daarmee onvergetelijk herinneringen te creëren.
Maatwerk zal zich blijven manifesteren in de hospitality, zowel op het gebied van keuzemogelijkheden (‘voor uw hond kunt u gebruik maken van onze uitlaatservice’) maar vooral ook op de behoefte van de gast (‘wenst u hetzelfde kussen als de vorige keer meneer De Vries’?). Ook het samenstellen van op maat gemaakte extraatjes bij restaurants, attractieparken, natuurgebieden en musea helpt de beleving te vergroten en daarmee onvergetelijk herinneringen te creëren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten