Een gebruikte camper kopen? Genoeg griezelverhalen te vinden op internet. Eerste tips: laat je roze bril thuis en neem iemand mee die er verstand van heeft. Maar waar kun je nog meer op letten?
De keus is enorm
Weet wat je wil en wat niet. Hoeveel geld wil en kun je
uitgeven? Welke camper past het beste bij jou en jouw situatie. Een compacte buscamper,
een ruime integraal, een kindvriendelijke alkoof of een comfortabele
halfintegraal. Bekijk eens wat er te
kiezen is.
Welke indeling voelt het fijnst? Ga je alleen in de zomer of moet je
camper winterhard zijn? Heb je een B rijbewijs dan moet je onder de 3500 kilo
blijven.
Eerst huren
Huur voordat je koopt. Kijk waar
je tegenaan loopt. Neem mee wat meevalt en wat tegenvalt. Ook zijn er
campermerken en basisvoertuigen om uit te kiezen. Hoe lang, breed of hoog mag
de camper maximaal zijn? Moet hij in een gewoon parkeervak passen? Moet je
rekening houden met de hoogte van je carport?
Aankooptips
·
Weeg je camper: B-rijbewijs
en camper tot maximaal 3500 kilo? Ga voor aankoop in ieder geval altijd op een
weegbrug staan. Je weet dan wat je overhebt aan laadvermogen. Dit is bijna
altijd (ruim) minder dan wat er in de papieren staat. Omdat er later nog
diverse accessoires zijn toegevoegd. Luifel, schotel, airco. Kijk niet raar op
als het overgebleven laadvermogen niet voldoende is. Kijk ook naar de maximale
as-belasting per as.
·
Slijtage: kijk
niet alleen naar de kilometerstand. Kijk naar slijtage zowel in als rondom de camper.
Zo krijg je een indruk van de mate en de manier van gebruik tot nu toe. Een
ex-verhuurcamper hoeft geen probleem te zijn. Maar 1 jaar in de verhuur staat
gelijk aan zo’n 5 jaar privĂ©-bezit wat gebruik betreft. Kijk naar onderstel en
opbouw. Is er een onderhoudshistorie bekend? Is de distributieriem tijdig
vervangen? Zijn de banden niet oud of versleten? Zijn deze schuin afgesleten?
Gaat het schakelen goed (vijfde versnellingsprobleem). Uitlaat nog goed?
·
Kampeerauto op kenteken: kijk of
de camper ook als kampeerauto is geregistreerd. Anders kom je niet in
aanmerking voor het kwarttarief. Het voertuig moet voldoen aan de eisen van de
belastingdienst. Of een voertuig eerder kwarttarief heeft gehad kun je
telefonisch navragen bij de belastingdienst. Geef het kenteken van de aan te
kopen camper in bij de site Ovi van de RDW en controleer de gegevens.
·
Oudere campers staan meestal op bedrijfsautokenteken (grijs) met
de vermelding N1. Bij inrichting staat de vermelding kampeerauto. Bij nieuwere
campers worden de codes SA (kampeerauto) en M1 (personenauto) gebruikt.Vraag na
aankoop altijd het kwarttarief aan. Dit wil anders nog wel eens fout gaan.
·
Vochtschade, lekkages: misschien
wel het grootste risico. En ook een vochtmeter slaat niet aan als een camper al
ruim een jaar droog onderdak staat. Een recente en aantoonbare
waterdichtheidscontrole is van belang. Ook bij campers zonder hout in de
opbouw. Bij dealers zit deze controle er vaak bij bij campers met
BOVAG-garantie.
·
Werkt alles naar behoren: is de
gasinstallatie compleet en is deze recent afgeperst? Hoe oud
zijn de oranje gasslangen? Werkt de stroom op 230 en 12 volt? Hoe
is het met de accu’s en de omvormer? Koelt de koelkast? Komt er water uit alle
kranen? Gaan de luiken en ramen goed open en dicht. Zitten er geen scheuren in
de douchebak?
·
Motorisch: slaat de
motor goed aan? Draait hij netjes rond? Is de motor niet te licht bemeten voor
de zware camper? Turbo? Zichtbare olielekkage. Kilometerstand logisch? Is de
olie aan de peilstok schoon? Zit er geen olie in het koelwater? Maak in
ieder geval een ruime proefrit. Ga ook de snelweg op. Als het bij 80 kilometer
per uur op is kun je dat maar beter weten voordat je hem koopt. Voor de een is
het geen probleem, voor de ander wel.
Is deze lijst compleet? Nee. Net als bij de aankoop van een
tweedehands auto, je kunt boffen of pech hebben. Een koppeling die op zijn eind
loopt merk je nou eenmaal niet op. Googel eens op de camper die je wilt kopen.
Vaak lees je in gebruikerservaringen weer iets dat je nog niet wist. Natuurlijk
hoop je op zo weinig mogelijk dure reparaties, maar staat hij eenmaal voor de
deur ga dan vooral met volle teugen genieten. Zorg voor je eigen gemoedsrust
voor vertrek wel voor een goede verzekering, liefst met vervangend vervoer. Maar
dat is weer een heel ander verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten